Relacja z warsztatów: "Jak życie codzienne robotników wyglądało? I czy fabrykantom czegokolwiek brakowało?"
Relacja z warsztatów: "Jak życie codzienne robotników wyglądało? I czy fabrykantom czegokolwiek brakowało?"
Data:23 października 2013 r
Imię i Nazwisko prowadzącego: Julita Osiecka
Szkoła: Szkoła Podstawowa z oddziałami integracyjnymi im. Janusza Korczaka w Rudzie Bugaj
Klasa: IV
Tytuł warsztatów: Jak życie codzienne robotników wyglądało? I czy fabrykantom czegokolwiek brakowało?
Relacja z przebiegu warsztatu:
Warsztat zaplanowałam na 90 min. Uczniowie po wejściu do sali lekcyjnej przeczytali na tablicy zagadkę – pytanie kluczowe: „ Jak życie codzienne robotników wyglądało? I czy fabrykantom czegokolwiek brakowało? W czasach, gdy nad Łodzią fabryki górowały, a głośne syreny, o piątej rano, początek pracy obwieszczały!” Zapytałam ich, czy chcieliby poznać odpowiedzi na te pytania ,a kiedy przytaknęli zaproponowałam wspólne czytanie fragmentu książki G. Bąkiewicz pt. „A u nas w domu opowieści dzieci fabrykanta”. Po przeczytaniu zadawałam pytania uczniom oraz wspólnie zastanawialiśmy się nad tym, jak wyglądało codzienne życie w pałacu Scheiblerów oraz w domach robotników. Następnie pokazałam uczniom krótkie filmiki, aby zobrazować, a także porównać warunki życia (wnętrza pałacu oraz izby robotnika) fabrykantów i robotników.
Kolejnym elementem było wykonanie plakatów przedstawiających życie robotników i fabrykantów. W tym celu uczniowie zostali podzieleni losowo na 4 czteroosobowe grupy. Każda z grup wykonywała plakat dotyczący fabrykantów lub robotników. Na tablicy powiesiłam skopiowane rysunki przedstawiające poszczególne osoby i fabrykę ( z materiałów) oraz rozłożyłam zdjęcia wnętrz i budynków, w których oni zamieszkiwali . Zadaniem uczniów było w grupie dokonanie wyboru zarówno odpowiednich postaci, jak i budynków oraz pomieszczeń . Następnie uczniowie w ciągu 20 minut wykonywali plakat – malowali postacie i fabryki, wycinali i przyklejali odpowiednie zdjęcia, opisywali je, zgodnie z pozyskaną wiedzą oraz swymi wyobrażeniami.
Kolejnym elementem była prezentacja i omówienie poszczególnych plakatów. Inne grupy wypowiadały się na temat elementów, które im się podobały w poszczególnych pracach. Wspólnie zwracaliśmy uwagę na charakterystyczne elementy i szukaliśmy pozytywnych i negatywnych stron życia w poszczególnych warstwach społecznych.
Podsumowaniem warsztatu stało się poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: Czy w dzisiejszych czasach robotnicy i właściciele fabryk żyją podobnie, jak przed wiekiem w Łodzi? Wykorzystaliśmy metodę „burzy mózgów” – każdy z uczestników na osobnych kartkach zapisywał podobieństwa oraz różnice, a następnie prezentował swoje odpowiedzi i grupował je z podobnymi odpowiedziami kolegów i koleżanek. W efekcie dokonaliśmy przeniesienia naszych obserwacji i doświadczeń codziennego życia, na realia historyczne, związane z rozwojem Łodzi fabrycznej.
Ostatnim elementem warsztatu była ewaluacja przeprowadzona z wykorzystaniem metody świateł (charakterystycznej dla oceniania kształtującego). Uczniowie udzielali odpowiedzi dotyczących szczegółowych pytań związanych z pytaniem kluczowym, będącym punktem wyjścia do tego warsztatu.