Relacja z warsztatów:"Sto lat łódzkich tramwajów"

Imię i Nazwisko prowadzącego: Liliana Radzik
Szkoła: Szkoła Podstawowa nr1 im. Królowej Jadwigi Konstantynów Łódzki Ul. Łódzka 117

Klasa: V i VI

Tytuł warsztatów: "Sto lat łódzkich tramwajów"

Opis przebiegu warsztatu:

Dnia 24 października 2013r. uczniowie klas: V i VI wzięli udział w warsztatach pt. „ Historia łódzkich tramwajów”. Zajęcia warsztatowe poprzedziła wycieczka do zajezdni tramwajowej, gdzie uczniowie zapoznali się z pracą motorniczego. Do słownika uczniów dołączyły nowe pojęcia takie jak: krańcówka, pantograf, migawka, zwrotnica. Następnie uczniowie w sali lekcyjnej zapoznali się z wcześniej przygotowaną przez uczniów klasy szóstej prezentacją multimedialną na temat „Historia tramwajów łódzkich”.  Zajęcia przebiegały znacznie  szerzej, na holu szkoły uczniowie zbudowali z miękkich klocków wagon tramwajowy  i zaprezentowali kulturę zachowania w środkach komunikacji miejskiej – przedstawienie dramowe (świetnie się przy tym bawiąc). Warsztaty przeniosły się do sali komputerowej, gdzie uczniowie planowali trasy z Konstantynowa Łódzkiego do różnych ośrodków kultury w Łodzi. Podsumowanie warsztatów stanowiło wykonanie plakatów pt. „Tramwaj przyszłości”.

Dopełnieniem warsztatów pt. „Historia tramwajów łódzkich” była wycieczka po Łodzi, która udowodniła wpływ „fabrykanta” w rozwój naszego wojewódzkiego miasta

Łódź w oczach uczniów...

Podróż po mieście Łodzi zaczęliśmy od Placu Kościuszki, gdzie czekała

na nas miła i sympatyczna pani przewodnik. Opowiadała nam o ciekawych miejscach i zabytkach Łodzi oraz mobilizowała nas do aktywnego udziału

w zajęciach. Zostaliśmy podzieleni na grupy, w których rozwiązywaliśmy przeróżne zadania zdobywając punkty dla swojej drużyny. Funkcję punktów spełniały koraliki,  które nawlekaliśmy na sznurek.

Z panią przewodnik udaliśmy się na najdłuższą w Łodzi ulicę – Piotrkowską,gdzie dowiedzieliśmy się o historii powstania Łodzi. Tutaj też zwiedziliśmy pomnik   „Twórców Łodzi Przemysłowej”- trzech łódzkich fabrykantów: Poznańskiego, Scheiblera i Grohmana.Kolejnym punktem naszej wycieczki było muzeum „U Fabrykanta”,gdzie poznaliśmy pracę robotników wieku dziewiętnastego.Całość zrobiła na nas wielkie wrażenie.

Następnie udaliśmy się do „Parku Śledzia”, gdzie widzieliśmy Pomnik Mojżesza.

Pani przewodnik bardzo ciekawie opowiadała o losach Żydów a okresu II wojny światowej.Wyprawę zakończyliśmy na Placu Kościuszki, gdzie pożegnaliśmy się z panią przewodnik i zadowoleni wróciliśmy do szkoły.Wycieczka ta była dla nas wielkim zaskoczeniem, bo nie spodziewaliśmy się,  że to szare i smutne miasto kryje w sobie tak ciekawą historię. Dzięki ogromnej wiedzy i zaangażowaniu pani przewodnik zgromadziliśmy dużo ciekawych informacji a jednocześnie świetnie się bawiliśmy.